Europa opplever en oppblomstring av nye digitale utfordrerbanker. N26 er blant de mest interessante å følge.

Verden som marked
Siden lansering i 2015 har N26 rukket å bli en raskt voksende utfordrerbank. N26 her egen banklisens, 2 millioner kunder i mer enn 20 markeder og 500 ansatte. Banken ekspanderer nå til Norge, Danmark, Sverige og Polen. Men det stopper ikke her. Med USA-lansering på trappene og nye produktlanseringer satser N26 på global dominans. Dette skal oppnås ved å gjøre bank enkelt, sømløst og billig. Nye utfordrere som Revolut, Monzo, og fremoverlente etablerte banker ønsker alle å gå seirende ut av kampen om fremtidens bankkunder.

Brukeropplevelse som markedsføring
Store markedsføringsbudsjetter tilhører sjeldenhetene og produkt og brukeropplevelse er derfor de viktigste våpnene til digitale utfordrerbanker. Tanken er at unike brukeropplevelser fra fornøyde kunder knytter sterkere bånd enn sporadiske markedsføringskampanjer. Kundene blir ikke bare selskapets viktigste ambassadører, men også kilde til videreutvikling. Interaksjon med kunden er essensiell del av forretningsutviklingen, hvor hyppige innspill bidrar til å stake ut fremtidig nyutvikling og produktforbedringer.

Finnes det et behov i Norge?
Norske banker satser tungt på innovasjon og vil hevde at de kan levere på høyde med nye digitale utfordrere. Med tradisjonelle bankers brede produktspekter blir tilbudet til N26 og mange andre lignende utfordrerbanker svært begrenset. Ofte er det kun snakk om debet bankkort og bankkonto, med tilhørende applikasjon som gir oversikt over forbruk. For folk flest er ikke et stilig brukergrensesnitt godt nok og tjenestespekteret blir derfor foreløpig for begrenset til å virkelig kunne konkurrere med norske banker.

For spesifikke målgrupper vil derimot N26 og Revolut være et godt valg. Som for eksempel for nyinnflyttede til Norge vil N26 og Revolut være redningen fra en tidkrevende og tungvint prosess for å skaffe en bankforbindelse hos tradisjonelle banker.

Selv om vekstpotensialet foreløpig er begrenset vil bildet se annerledes ut når tjenestespekteret til digitale utfordrere utvides. Med smidighet og kundesentrisk tilnærming, og uten fordyrende filialnettverk og teknisk gjeld, vokser nye utfordrere i en imponerende takt.

Skrevet av Stefan Astroza

Nysgjerrig på våre synspunkter og analyser? Vi blir glade for å høre fra deg! Ta kontakt på e-post stefan.astroza@cicero.no