Robotrådgivernes fremmarsj i bankbransjen er et faktum – men vil virkelig folk sette sin lit til at en algoritme skal sikre deres økonomiske fremtid?

Algoritmene inntar spareverdenen
Sbanken, Kron, Nordea og Nordnet har alle i senere tid lansert en sparerobot til det norske folk. En løsning hvor «proffene» gjør jobben og gir brukerne de beste sparerådene basert på blant annet risikoprofil og sparehorisont.

Men tør vi virkelig å stole på at en algoritme skal sikre pensjonen vår? Og er det slik at sparerobotene kan erstatte verdien av råd fra menneskelige rådgivere?

Makroøkonomiske forhold peker på sparing
I hvilken grad man kan sikre seg økonomisk for pensjonisttilværelsen er noe som engasjerer og bekymrer folk flest. Foruten det å holde seg i arbeidslivet frem til man går av med pensjon er langsiktig sparing den mest nærliggende veien til målet.

Personlig formuesforvaltning er i vinden. Dette kan tilskrives hovedsakelig tre forhold. Det er historisk lave innskuddsrenter i markedet, prognoser for boligpriser er usikre og bankene går aggressivt til verks for å bevisstgjøre det norske folk på fordelene med fondssparing. Forholdene ligger altså til rette for en spareeksplosjon, med robotrådgivere i spissen.

Men er kundene klare for roboter?
Tallenes tale er imidlertid klar. Vi er et teknologimodent land som er åpen for nye innovative løsninger, men robotrådgivere virker å være for nyvinnende – selv for oss. Undersøkelser viser at folk flest foretrekker å få personlige råd fra rådgivere med god kompetanse. Enn så lenge har vi lav tillit til råd fra intelligente og avanserte roboter.

Så hva nå? Bør bankene skrote robotene?

Verdiforslaget må «trenes», ikke algoritmen
Vi mener at spareroboter representerer morgendagens spareløsninger, men det krever mer fra bankene enn å reklamere med fintunede algoritmer og moderne porteføljeteori.

Nøkkelen til suksess vil ligge i det å kombinere robotrådgiver med menneskelig rådgivning, ikke erstatte dem.

Når det angår noe så alvorlig som nordmenns økonomiske fremtid, er vår oppfatning at robotrådgivere er for skremmende. Nøkkelen til suksess vil ligge i det å kombinere robotrådgiver med menneskelig rådgivning, ikke erstatte dem. Verdiforslag må derfor spisses og kommunikasjon rundt robotbruk ned på et folkelig nivå.

Klarer bankene det vil ikke spareroboter kun være et kult konsept – men faktisk bli tatt i bruk og gi økt verdi til kundene.

Skrevet av Preben Gundersen

Nysgjerrig på våre synspunkter og analyser? Vi blir glade for å høre fra deg! Ta kontakt med Stefan Astroza på e-post stefan.astroza@cicero.no