Amerikanske hovedroller
Vipps har sementert sin posisjon som tilbyder av vennebetaling. Når det gjelder slaget om mobilbetaling i butikk ser det ikke særlig lyst ut med Google Pays inntog i Norge. Når NFC aktiveres på de aller fleste betalingsterminaler i løpet av 2019 eller 2020 dekker enten Apple Pay eller Google Pay de fleste nordmenns behov. Vipps vil ikke ha rukket å ha fått noen tjuvstart på det norske markedet, så de internasjonale teknologigigantene unngår å måtte kjempe imot inngrodde, nasjonale brukervaner. Toget ser dermed ut til å forlate perrongen – uten Vipps om bord.

Netthandel neste
Det ligger derimot et stort potensial innen andre områder. Vipps vokser i popularitet innen netthandel og er den fjerde mest foretrukne betalingsmetoden etter kort, PayPal og faktura, ifølge Dibs årlige E-handelsrapport. Sammenlignet med mobilbetaling i butikk er forbedringspotensialet stort innen mange betalingssituasjoner på nett. Her vil Vipps kunne levere en enkel og brukervennlig tjeneste, men riktignok i tøff konkurranse med aktører som PayPal, Klarna og Nets.

Norsk super-app
Vipps har tidligere uttalt at de ønsker å bygge en markedsplass à la WeChat. Vi forventer at Vipps vil rette mer av fokuset mot netthandel fremover, samt fokusere på nye verdiøkende tjenester. Med en sterk merkevare, stor brukermasse og BankID og BankAxept med på laget er utgangspunktet solid. Muligheten for å bygge en super-app er definitivt innen rekkevidde – riktignok uten de samme superkreftene til de kinesiske heltene.

Av Stefan Astroza, Markedsanalytiker i Cicero Consulting.

Nysgjerrig på våre synspunkter og analyser? Vi blir glade for å høre fra deg! Ta kontakt  på e-post stefan.astroza@cicero.no