Lunken mottakelse og kundebegeistring
Mobilbetaling er et av de få temaene som virkelig engasjerer både bankbransjen og forbrukerne. Det er ikke uventet at Apple Pay får en lunken mottakelse av bankene, og det er heller ikke overraskende at det skapes en liten kundestorm blant DNBs kunder når banken velger å ikke tilby løsningen. Rettere sagt; blant den Apple-entusiastiske delen av kundemassen. Selv om Apple Pay for mange er befriende enkelt – er det for andre helt uinteressant fordi man enten ikke eier en iPhone eller fordi kortet allerede fungerer godt nok.

Hvor unik er Apple Pay?
For at Apple Pay virkelig skal ta av som betalingsmåte så er det mange brikker som skal falle på plass – og flere hindringer på veien. Det at en rekke banker velger å stille seg på sidelinjen er et forståelig veivalg. Vi tror ikke Apple Pays frieri til hverken kundene, bankene eller handelen er attraktivt nok til å skape store ringvirkninger. Hvor unik hadde Apple Pay vært dersom iPhonens NFC-antenne hadde vært tilgjengelig for alle andre tredjeparter? Det ryktes at Apple vil åpne for dette med iOS 12 – først da er det fri konkurranse og opp til kundene å velge den foretrukne løsningen.

Apple i en PSD2-setting
Så lenge Apple er avhengig av partnerskap med banker i markeder de entrer vil Apple Pay forbli et godt supplement for en liten del av markedets befolkning. Apple med en europeisk banklisens og et enda spissere verdiforslag i en PSD2-setting ville derimot virkelig skapt ringvirkninger som strekker seg langt utover betalingsformidling i Norge.

Ingen kundeflukt
Mobilbetaling blir uansett et spennende tema å følge videre og det blir interessant å se om kundebegeistringen vil avta eller om dette blir et konkurransefortrinn for bankene som tilbyr løsningen. Vi tror de færreste kundene velger å flytte store deler av sitt bankforhold kun for å få tilgang til Apple Pay.

Nysgjerrig på våre synspunkter og analyser? Vi blir glade for å høre fra deg! Ta kontakt med Stefan Astroza på e-post stefan.astroza@cicero.no.