Krydder i betalingskampen

Apple utvider tjenestespekteret og lanserer Apple Card med tilhørende vennebetaling. Tjenesten ønskes velkommen i Norge, selv om det er uklart når den blir tilgjengelig utenfor USA.

Høy selvtillit 
Med våren kom nyheten om at Apple lanserer Apple Card og vennebetaling. Tjenestene kan dermed fremstå som en sterk utfordrer til Vipps’ etablerte vennebetalingsløsning.  Vipps derimot, lar seg ikke bekymre, og ønsker de nye tjenestene velkommen i Norge. Selvtilliten hos Vipps er høy, og det med god grunn. Vi mener det er flere grunner til at spesielt vennebetalingen ikke vil få fotfeste i Norge.

Vennebetaling
Apple lanserte for noen år siden Apple Pay Cash, deres svar på vennebetaling. Tjenesten kom seg aldri ut av USA, og ble aldri noen suksess. Nå knyttes vennebetaling opp mot det nye Apple-kortet og i god Apple-ånd er tjenesten begrenset til iPhone-brukere. Dette vil ekskludere en stor del av markedet og dermed gjøre vennebetaling med Apple mindre tilgjengelig enn med Vipps. Det skal nevnes at tjenesten nok ikke i første omgang er myntet på norske brukere, men heller på markeder der digitale banktjenester ikke er like utbredt som i Norge. Her til lands har utviklingen innen digitale betalingsmidler kommet så langt at Apples vennebetaling ikke vil fremstå som en revolusjonerende tjeneste. Vi skjønner godt at Vipps ønsker tjenestene velkommen og ikke frykter konkurranse, for å «Apple» blir neppe et verb i Norge med det første.

Apple Card
Den mest relevante nyheten fra Apple er kredittkortet Apple Card som er planlagt lansert i USA i løpet av sommeren. Videre utrulling er ikke klarlagt, men vi antar at kortet finner veien til Norge etter hvert. Apple-sjef Tim Cook kaller lanseringen for en «game changer» og den største innovasjonen innen kredittkort det siste århundret. Vi er ikke like sikre, selv om vi mener at kortet i langt større grad har livets rett enn vennebetalingstjenesten. Kortet gir cashback på én prosent bonus på alle kjøp, med mindre kundene bruker Apple Pay, da får kundene to prosent. I tillegg bruker kortet maskinlæring og Apple Maps for å vise verdifull informasjon om når og hvor transaksjoner har blitt utført. I Wallet-appen kan kundene se forbruket, trender og hvilken kategori de har brukt penger. Dette er i bunn og grunn det samme tjenestespekteret som fintech-selskaper som Revolut og N26 allerede tilbyr i Norge, og som vi forventer at flere banker på sikt også vil tilby.

For mange står Apple-merkevaren sterkt, og kan alene være nok til at man heller vil bruke et Apple-kort fremfor et annet kort. Om dette kun vil gjelde for “die hard”-fansen eller om det også vil appellere til den gjengse iPhone-bruker gjenstår å se. Vi vil uansett ikke gå med på at dette er en «game changer», men et interessant tilskudd som først og fremst norske tilbydere av Apple Pay kan komme til å merke dersom bonusprogrammet forblir like attraktivt ved lansering i Norge. I tillegg er det enda et insentiv for å bruke Apple Pay, og betalingskampen krydres ytterligere.

Skrevet av Petter Nybakk (petter.nybakk@cicero.no)

Nysgjerrig på våre synspunkter og analyser? Vi blir glade for å høre fra deg! Ta kontakt på e-post stefan.astroza@cicero.no