Unikt verdiforslag og tydelig merkevare
Sparebanken Vest har ved flere anledninger vist seg frem som en offensiv og innovativ aktør, og det er svært interessant at banken nå satser nasjonalt med et spennende konsept. Vi er ikke i tvil om at nysatsningen har forutsetningene for å lykkes så lenge brukeropplevelsen er god og prisene er lave – noe en selvbetjent satsning skaper forventninger om. Kritiske suksessfaktorer knyttes til hvordan de bygger en merkevare  og et godt verdiforslag som appellerer til den digitale bankkunde – uavhengig av om de bor på Vestlandet eller ikke.

«Mobile-only»?
Bruken av mobilbank er økende blant alle aldersgrupper og vi er overbevist om at denne kanalen vil bli enda viktigere i tiden fremover. Ser man til oppstartsmiljøet så bekreftes dette av flere fintechaktører som utelukkende satser på en «mobil-only» strategi. Det er derimot interessant at to europeiske heldigitale utfordrerbanker, Monzo og N26, nylig lanserte webløsninger som supplement til sine mobilapper. Dette kan tyde på at sluttbrukerne ikke er klare for å gi slipp på nettbanken helt enda.

Ja takk, begge deler
Vi mener mobilbanken er svært effektiv til å utføre de fleste enkle dagligbanktransaksjoner, men at en større digital flate vil gi kunder en bedre  oversikt ved større økonomiske beslutninger.

Nysgjerrig på våre synspunkter og analyser? Vi blir glade for å høre fra deg! Ta kontakt med Stefan Astroza på e-post stefan.astroza@cicero.no.