Fra lav- til høyinteresse
Det britiske fintech-selskapet Revolut har bestemt seg for å åpne kontor i Oslo, kan man lese på Shifter.no. Med seg på lasset har de blant annet gebyrfrie korttjenester, plattform for krypto handel, «pay-per-day» forsikring og et moderne brukergrensesnitt som kundene trykker til sitt bryst. Selskapets tjenester har vært tilgjengelig for norske fintech-entusiaster i lengre tid, men med etableringen i Norge er det tydelig at selskapet ønsker større vekst, og ambisjonene er høye. Uten å ha brukt penger på markedsføring har selskapet på verdensbasis mer enn doblet antall kunder siden i fjor høst. I Norge er målet i første omgang 30 000 kunder i løpet av året, på sikt er målet at det skal være vanlig å bruke Revolut som hverdagsbank blant nordmenn flest.

All honnør til Revolut som kun med utgangspunkt i produkt- og tjenesteutvikling klarer å skape enorm kundebegeistring innen et område som ofte anses som lavinteresse blant folk flest. Tradisjonelle banker, se og lær.

Kronglete apper og dårlig teknologi
Før etableringen av kontoret i Sverige tidligere i år uttalte en av gründerne, Nikolay Storonsky, at vi i Norden langt ifra er immune mot drittbanker, kronglete apper, dårlig teknologi og utdatert tilnærming til kundeservice. Det er ingen tvil om at nye digitale banker har en fordel på enkelte områder. De har ingen teknisk gjeld og en helt annen fleksibilitet enn tradisjonelle banker som må forholde seg til alt fra det lokale idrettslaget til kunder med 60 års historikk. Innovasjonstakten i norske banker er økende, og vi tror Revolut undervurderer markedet de nå angriper.

Virkeligheten
Tillit er essensielt for å lykkes i det norske bankmarkedet. Vi tror Revolut kommer til å trenge tid for å bygge opp en merkevare som nordmenn er villige til å bruke som hverdagsbank. Gebyrfrie korttjenester, «pay-per-day» forsikring og moderne brukergrensesnitt er ikke lenger noen revolusjon. Selv om det er rom for nye innovative løsninger også her til lands så tror vi sannsynligheten for suksess er større i markeder hvor digitaliseringensbølgen ikke har truffet bankbransjen like hardt som den har gjort i Norge. Med det sagt mener vi det er sunt at offensive aktører som Revolut ser til Norge, og bidrar til at innovasjonstakten jekkes opp enda et par hakk.

Bilde: Revolut

Nysgjerrig på våre synspunkter og analyser? Vi blir glade for å høre fra deg! Ta kontakt med Stefan Astroza på e-post stefan.astroza@cicero.no.