Apple Pay lanseres i Norge, og Vipps er forberedt på konkurransen

Ingen aktører har klart å knekke koden som gjør mobilbetaling i butikk i Norge til den suksessen mange har spådd. Er dette i ferd med å endres?

Apple Pay kan brukes til å betale i apper og nettbutikker, samt til fysisk butikkbetaling med iPhone, iPad eller Apple Watch. Betalingsløsningen er tilgjengelig i mer enn 20 land, mens vennebetalingstjenesten er kun tilgjengelig i USA.

Vipps har et urokkelig fotfeste innen vennebetaling, men har ikke klart å knekke koden som gjør mobilbetaling i butikk til den suksessen mange har spådd. Vi tror Apple Pay er for sent ute til å lykkes med vennebetaling i Norge, og har en stor begrensning ved at de aldri kan få flere brukere enn det finnes Apple-produkter i markedet.

Innen butikkbetaling derimot har Apple Pay forutsetninger for å gi iPhone-eiere en digital betalingsopplevelse som virkelig overbeviser. Frem til nå har aktørene som har satset på butikkbetaling støtt på samme utfordringene som ble skjebnesvangert for Valyou i 2015. Krav som avgrenser markedet betydelig vil begrense tjenestens potensielle nettverkseffekter. Apple gir tredjeparter begrenset tilgang til iPhonens NFC-chip, noe som tyder på at Apple ønsker å kapre betalingsmarkedet på egenhånd. Apple Pays største utfordring knyttes til distribusjon. Foreløpig er Apple avhengig av partnerskap med banker i markedene de entrer. En massiv velkomst fra bankene er ikke å forvente – i Danmark er det kun Nordea og Jyske Bank som tilbyr løsningen seks måneder etter lansering.

Apple Pay ble møtt med motstand ved lansering i Danmark fra aktører innen handelen fordi løsningen ikke støtter det rimeligere Dankortet. Vi forventer tilsvarende reaksjon i Norge. Mange krefter vil kjempe for å bevare betalingsinfrastrukturen slik at det langt mer kostnadseffektive BankAxept forblir rådende. Vipps har uttalt at de vil bruke lavere priser som fortrinn – et argument som isolert sett ikke betyr mye for forbrukeren – ettersom det er brukerstedet som bærer kostnadene.

Til tross for at Apple er verdensmester i å skape nye kundebehov og ekspanderer til nye markeder uten hensyn til eksisterende rammebetingelser, så tror vi barrierene er for høye og at betalingslandskapet er for fragmentert til overbevise nordmenn om å la lommeboken ligge hjemme.

Ta kontakt med Stefan Astroza for mer informasjon om markedsinnsikt og analyser på e-post stefan.astroza@cicero.no.