Smak og preferanser er subjektivt – men vi ønsket å gå metodisk til verks for å kåre det vi i Cicero mener er Norges beste mobilbank. Etter omfattende testing av 16 mobilbanker mener vi at Sbanken har den beste mobilbanken tett etterfulgt av SpareBank 1 og DNB.

Etter å ha testet alle mobilbankene konkluderer vi med at alle mobilbankene oppleves som brukervennlige, men at Sbanken, SpareBank 1 og DNB skiller seg ekstra positivt ut.

Sbanken: Gjennomført, innholdsrik og funksjonell. Norges beste mobilbank

Den generelle vurderingen av Sbankens mobilbank er at den er brukervennlig og full av nyttige funksjoner til både enkel og mer avansert bruk. Digitalbanken skal også ha skryt for at de kombinerer brukervennlighet og funksjonalitet på et høyt nivå. Ispedd godt design er dette både en kundefavoritt og den mobilbanken vi mener er best.

SpareBank 1: Enkel i bruk og har de fleste funksjonene vi forventer av en god mobilbank

Mobilbanken oppleves som veldig gjennomført og helhetlig. Widget-tjenesten er genial for enkel sjekk av saldo. Mobilbanken leverer jevt på de fleste testområder og det er tydelig at SpareBank 1 har et kontinuerlig fokus på å levere gode digitale tjenester til sine kunder.

DNB: Funksjonell og brukervennlig, men faller igjennom på kundeservice

DNB leverer godt på det meste og hadde vunnet testen om vi fjernet «kundeservice»-dimensjonen som et testområde. Mobilbanken er full av nyttige funksjoner. Penger til overs, mørk modus, og SAGA-stil er eksempler på egenskaper vi mener hever nivået og helhetsinntrykket.

Etter å ha testet alle mobilbankene konkluderer vi med at alle mobilbankene oppleves som brukervennlige.

Slik fordeler resultatene seg på de 16 mobilbankene som har blitt testet

Slik har vi testet
  • Metoden og selve testingen ble utformet, og utført av Cicero Consulting og eksperter på design fra Itera – Cicero Consultings morselskap.
  • 16 banker mobilbanker er objektivt gjennomgått og 16 ulike funksjoner er testet og vurdert etter 12 forskjellige parametere.
  • Funksjonene som er testet er delt inn i hovedkategoriene logge inn, flytte penger, min økonomi, kortadministrasjon og kundeservice. Flere av kategoriene hadde underkategorier hvor blant annet transaksjonsoversikter og hvordan man sperrer bankkort i mobilbanken ble vurdert.
  • Alle funksjonene er vurdert etter fire hovedparametere: visuell design, layout, brukervennlighet og navigering i løsningen. Hver av disse kategoriene har tre underkategorier som også er vurdert.
  • Feltarbeidet i testen er gjennomført 10. desember 2020 – 15. januar 2021.

Mobilbanktesten er gjort i forbindelse med en omfattende dybderapport Cicero Consulting har utarbeidet om mobilbanker i Norge.

Les mer om rapporten her og ta kontakt med Petter Nybakk for mer informasjon og et uforpliktende tilbud. petter.nybakk@cicero.no eller +47 481 20 645.