Fra lavt- til høythengende frukter. Lemonade varslet i fjor høst verden om at de gjorde seg klar for storinnrykk i Europa, og nå ser vi insurtech-selskapet plassere første sjakkbrikke på det europeiske brettet. Siden etableringen i 2015 har Lemonade imponert det amerikanske forsikringsmarkedet og nyter høy tillit blant landets forbrukere. Men vil selskapet få samme mottakelse i Europa, eller blir konkurransen «over dammen» langt tøffere for den digitale utfordreren?

Innboforsikring, som Lemonade tilbyr, er sårt trengt av alle med eiendeler. Produktet og dekningen i seg selv er likt det andre i markedet tilbyr, men det er alt rundt som gjør at de skiller seg ut. Det er ikke mange i bransjen som kan vise til en heldigital mobil kundeopplevelse, automatisert skadebehandling – i tillegg til lav og transparent prising. Som om ikke det var nok så donerer Lemonade også overskytende premier til veldedige formål. Med et slikt verdiforslag i bagasjen er det naturlig å forstå hvorfor selskapet vil forsøke å gape over de europeiske markedene.

Etableringsbarrierer vil gjøre det vanskeligere. Selv om Lemonade har et lovende utgangspunkt, ser vi flere etableringsbarrierer som gjør det vanskelig for selskapet å skulle skalere på egenhånd:

Merkevare: Forsikring er lavinteresse for mange, og det koster å bygge merkevare på kort tid. Som ny aktør i bransjen har Lemonade hatt sin andel kvartaler med særs dårlig skadeprosent, men vinden har nå snudd. På papiret, etter flere finansieringsrunder, har Lemonade mye kapital, så det blir spennende å se hvorvidt insurtechen åpner lommeboken.

Tillit: Lemonade har hittil markedsført seg med at de skal rette opp i interessekonflikten mellom forsikringsselskap og kunde. Denne konflikten er ikke like betent i Europa, som den er i USA. Det vil derfor ikke bli fullt så enkelt å vinne europeiske kunders tillit.

Brukermasse: Kritisk brukermasse er essensielt for suksess, men utfordrende å få til i praksis. Det vil nok være flust av «early adopters» med en forkjærlighet for tjenesten selskapet tilbyr, men på et tidspunkt må de som synes forsikring er traust, også bli med på reisen. Sett i sammenheng med at Lemonade tilbyr et snevert produkt innenfor forsikringssfæren, begrenses muligheten til virkelig å kunne konkurrere mot etablerte aktører.

Vi mener absolutt at Lemonade har livets rett. Det er spennende å se en nyskapende og digital aktør som Lemonade forsøke å skape litt furore i en ellers treg bransje. Vi tror imidlertid at det er andre markeder enn de nordiske som Lemonade har best forutsetninger for å lykkes i og selskapet gjør det lurt å starte i Tyskland. Et heldigitalt, billig og kundesentrisk forsikringskonsept er mangelvare i mange europeiske land, så Lemonade kan fort treffe den berømte spikeren på hodet.

Det er likevel slik at det begrensede produktspekteret som Lemonade fører i dag ikke bekymrer de store nevneverdig. Men pipen kan fort få en annen lyd dersom Lemonade utvider produktspekteret til å gjelde mer enn bare innbo – og det tror vi det kun er et spørsmål om tid før skjer.

Skrevet av Preben Gundersen (preben.gundersen@cicero.no)

Nysgjerrig på våre synspunkter og analyser? Vi blir glade for å høre fra deg! Ta kontakt på e-post stefan.astroza@cicero.no