E-commerce News melder at netthandelen i år vil nå en historisk milepæl. Det antas at antallet som handler på nett i løpet av 2021 vil nå rundt 507 millioner brukere. Nå vil den nye konstellasjonen, bestående av Vipps, MobilePay og Pivo, melde seg på kampen om å bli det foretrukne betalingsalternativet innen netthandel.

Pandemien har satt fart på netthandelen

I 2020 handlet vi på nett for mer enn 156 milliarder norske kroner, viser rapporten Norsk e-handel 2020 som Nets står bak. Det spås at tallet for 2021 vil ligge høyere. Det er derfor ikke vanskelig å forstå at den nye konstellasjonen, bestående av Vipps, MobilePay og Pivo, vil melde seg på med full styrke. Vipps har allerede vunnet kampen om vennebetaling. Det neste slaget vil være netthandel. Berit Svendsen uttaler i et intervju med E24 at nye betalingsløsninger for netthandel blir et viktig tema rundt bordet i ledergruppa i Vipps fremover, og at de vil vurdere både strømlinjeformet check-out og attraktive betalingsløsninger.

– Vipps har allerede vunnet kampen om vennebetaling. Det neste slaget vil være netthandel.

Konkurransen tilspisser seg

Bruk av “kjøp nå, betal senere”-løsninger og mobile betalingsløsninger fortsetter å øke i bruk. Norges Banks rapport “Kunderetta betalingsformidling 2020” viser at betaling med faktura utgjør en stadig større andel av betalingsmåter ved netthandel. De har gjennom en spørreundersøkelse gjennomført våren 2021 spurt respondenter om hvordan de betalte for sin siste netthandel. Selv om kort fortsatt leder an med en andel på 54 prosent, så er det interessant å bemerke at 23 prosent svarer faktura, mens 15 prosent svarer mobil betalingsløsning.

Vipps må kjempe for å bli kundens foretrukne valg i et lengre perspektiv, og her møter de tøff konkurranse fra både godt etablerte betalingsløsninger og nye aktører som har lansert brukervennlige “kjøp nå, betal senere”-løsninger, med Klarna i spissen.

Klarna leder an

Klarna er blitt en stor global konkurrent og de satser stort innen segmentet “social e-commerce”. Planen er at deres “kjøp nå, betal senere”-løsning” skal danne basisen, mens opplevelsen med å handle med Klarna krydres med sosiale shoppingopplevelser, prissammenligning og lojalitetsprogrammer. Gjennom flere oppkjøp og investeringsrunder har Klarna vokst til å bli Europas høyest verdsatte fintech-selskap og er et av Sveriges største selskaper med en markedsverdi på 384 milliarder kroner.

Flere andre melder seg på og globale aktører som Paypal, Afterpay og Affirm tar posisjoner. Ifølge Bloomberg planlegger også Apple Pay å lansere tjenesten “Apple Pay Later”, i samarbeid med Goldman Sachs som vil være långiver. Tjenesten er ikke direkte knyttet opp til Apples kredittkort, men skal bidra til å øke adopsjonen av Apple Pay, Apples mobile betalingsløsning, og få flere til å bruke sin iPhone til å betale for produkter og tjenester fremfor å bruke et standard betalingskort. Kanskje er det i disse baner Vipps nå tenker?

Nok et globalt slag

Den økte konkurransen globalt om å være kundens foretrukne betalingsalternativ ved netthandel er hovedgrunnen til Vipps sin fusjon med danske MobilePay og finske Pivo. Det er interessant at MobilePay før sommeren, rett før det ble kjent at de slår seg sammen med Vipps og Pivo, inngikk en partnerskapsavtale med Klarna. Avtalen skal sikre større fleksibilitet og valgfrihet for Klarnas kunder gjennom at de kan betale med MobilePay.

Gjennom avtalen får også MobilePays danske brukere tilgang til de 250 000 nettbutikkene som Klarna tilbyr sine tjenester til i dag. Vil Vipps lande en tilsvarende avtale med Klarna for sine norske brukere eller vil den nye trioen satse større og forsøke å lage sin egen “kjøp nå-betal senere”-løsning og gå direkte i konkurranse med Klarna? Vipps har tidligere offentliggjort mulige planer om å lansere en slik løsning i det norske markedet, og basert på Berit Svendsens uttalelser står det ikke på ambisjonene nå som de har slått sine krefter sammen med MobilePay og Pivo.

Medaljens bakside

I tillegg til at det er svært enkelt å betale med “kjøp-nå-betal-senere”-løsninger, så kan det for forbrukere være svært fordelaktig å få varen først og betale senere. Med Klarna sin løsning betaler du ingenting før du har mottatt varen og bestemt deg for å beholde den. Alle kjøp samles i appen og brukeren får varsel når det er på tide å betale. Om det skulle være feil eller mangler ved varen så kan brukeren kontakte Klarna for å få betalingen stanset. Det leverer derfor den forenklingen som Vipps er kjent for å ville levere.

Baksiden av medaljen er riktignok at det kun er gratis å bruke Klarna dersom man faktisk betaler før betalingen forfaller. Det å handle på kreditt kan derfor føre til at mange faller for fristelsen og handler for litt mer enn de faktisk har råd til. Med påløpte renter kan slike tjenester føre til at flere får betalingsproblemer. Det at slike aktører bidrar til å gjeldsproblemer, er en problemstilling Vipps må ta under betraktning dersom de velger å ta opp konkurransen med Klarna og andre aktører i dette markedet. I Sverige og England har politikere og organisasjoner sett med kritiske øyne på det fremadstormende markedet. Det har skapt bekymring og resultert i innstramninger og økt kontroll på betalingsområdet i de to europeiske landene.

– Et annet spørsmål vi stiller oss er om ikke nåløyet begynner å bli for trangt, og tiden for knapp.

Toget er i ferd med å gå

Et annet spørsmål vi stiller oss er om ikke nåløyet begynner å bli for trangt, og tiden for knapp. Klarna er en foretrukken betalingsløsning på nett blant mange sluttbrukere – ikke bare i Skandinavia, men også i mange markeder globalt. Godt hjulpet av pandemien har netthandelen skutt fart, og mange betalingstilbydere har opplevd en eventyrlig utvikling.

Videre mener vi at det er en vesentlig forskjell på det å danne et lokalt kringvern for å holde globale aktører unna eget hjemmemarked, slik det var i vennebetalingskampen, enn det er å gå rett i strupen på en folkefavoritt som Klarna. Vi venter i spenning på å forstå hvilken slagplan den nye konstellasjonen, med Vipps i spissen, er i ferd med å klekke ut. Vi gleder oss uansett over at selskapets hovedfokus ser ut til å være på kjernevirksomhet – fremfor å teste ut eksperimentelle satsninger i helt nye bransjer.


Dette innlegget ble først publisert i Cicero Markedsrapport. Nysgjerrig på våre rapporter? Ta kontakt petter.nybakk@cicero.no