Betalingsbrikkene i dagligvaremarkedet faller på plass

Mobilbetalingsløsninger fra dagligvarekonsernene og IT-gigantene ser ut til å kapre betalingsplassene i markedet. Vipps har ambisjoner om å tilby betaling i 40 prosent av alle fysiske butikker i løpet av året. Må ambisjonene nå nedjusteres?

Fragmentert betalingslandskap  
Det er et drøyt år siden Apple Pay ble lansert for nordmenn. Vi ser en trend hvor kontaktløs betaling øker i popularitet og omfang, men det er fremdeles få som betaler med mobilen. En spørreundersøkelse gjennomført av Norges Bank tidligere denne våren viste at mobilbetaling i fysiske butikker kun utgjorde fire prosent av betalingene.

Coop lanserer nå egen mobilbetalingsløsning for sine medlemmer, mens NorgesGruppen vil åpne for mobilbetalingsløsninger fra 2020. Sistnevnte opplyser i en e-post om at de vil åpne for NFC i betalingsterminalene i dagligvarebutikker fra nyttår. De vil da ta imot mobilbetaling for wallets som bruker NFC-teknologi – heriblant Google og Apple Pay. Andre wallets i mobiltelefoner som bruker QR-kode, som for eksempel Vipps, vil bli tilgjengelig når de har fått skiftet ut dagens terminaler til fordel for terminaler med kamera. Vi forventer at andelen mobilbetalinger i butikk vil øke etter hvert som flere bankkunder får tilgang til Apple Pay og Google Pay, og nå som nye tjenester er i ferd med å lanseres.

Vaner endres
Stadig flere nordmenn har blitt vant til å tæppe. Tall fra Vipps viser at nordmenn «tæppet» 11,7 millioner ganger med BankAxept-kort i april, en økning på 5,9 prosent sammenlignet med mars. Nærmere 9 prosent av alle BankAxept-transaksjoner den samme måneden var nettopp kontaktløse betalinger. Dagligvaremarkedet har lenge vegret seg mot å legge til rette for kontaktløs betaling, i frykt for økte transaksjonskostnader og at IT-gigantene etablerer seg som kundefront og stikker av med kundedataene.

Sett i lys av at samtlige utsalgssteder i landet må åpne for kontaktløs betaling innen 2020 kan ikke dagligvarekjedene lenger sitte på gjerdet og landets største kjeder ser nå ut til å gjøre sine mottrekk. Det er fullt forståelig at dagligvareaktørene tar grep. Coop har rundt 1,7 millioner medlemmer, mens Trumf har rundt 2,4 millioner medlemmer. Disse medlemsmassene gir verdifull kundeinnsikt for dagligvareaktørene.

Hva med Vipps?
Tidligere i år uttalte Vipps-sjef Rune Garborg at avtaler med dagligvarekonsernene NorgesGruppen, Coop og Rema 1000 var kritisk for at Vipps skulle lykkes med betaling i dagligvaremarkedet. Det er ikke optimalt for Vipps å se Coop tilby egen betalingsløsning. På den andre siden er det en stor seier å sikre seg innpass hos NorgesGruppen. Nå gjenstår det å se hvilket trekk Rema 1000 gjør. Dagligvarekonsernet la nylig bak seg et mørkt betalingskapittel med Mobile Pay og er nok ikke særlig lysten på en ny fadese.

Hvorvidt mobilbetaling vil ta av er opp til sluttbrukerne å bestemme. Med utrulling av QR-koder rundt om i landets butikker er forbrukerne nødt til å endre sine vaner nok en gang. Dette slaget er ikke vunnet over natten, og dagligvareaktørene viser for alvor at de ikke har tenkt å gi fra seg kundedataene uten kamp.

Skrevet av Preben Gundersen(preben.gundersen@cicero.no)

Nysgjerrig på våre synspunkter og analyser? Vi blir glade for å høre fra deg! Ta kontakt på e-post stefan.astroza@cicero.no