2018 har vært et begivenhetsrikt år i bankbransjen og vi forventer intet mindre av 2019. Et år vi fortsatt tror de norske bankene kan føle seg trygge i sine posisjoner.

“Frenemies ” – et hett buzzord
2018 kan oppsummeres som handlingens år. Apple og Google har lansert sine betalings-løsninger i Norge, Vipps har inngått samarbeid med den kinesiske giganten Alipay og flere større banker samarbeider om morgendagens bankløsninger. I tillegg ser vi at flere banker investerer og knytter seg tettere til fintech-startups. Ordet «frenemies» har vokst frem som et betegnende ord for den nye dynamikken i bransjen – aktører som er både konkurrenter og samarbeidspartnere. PSD2-samarbeidet mellom Sbanken og SpareBank 1 er et godt eksempel på dette. ​

Teknologitunge investeringer i fokus
DNB har gjennom sin venture-satsing et finansielt mandat på 250 millioner kroner til investeringer i startups, mens SpareBank 1 SR-Bank har etablert en tilsvarende innovasjonssatsning i samme størrelsesorden. Overskrifter om nye samarbeid eller oppkjøp frekventerer hyppig i nyhetsbildet, og norske banker ser på tvers av bransje- og landegrenser når de søker etter strategiske investeringsobjekter som kan gi en fordel i kampen om de beste løsningene. Men selv om avtaler har blitt inngått og partnerskap etablert, har ikke sluttbrukerne merket stort til dette.

Dette skjer i 2019
Vi håper at 2019 blir sluttbrukernes år, der ikke bare nye avtaler inngås – men hvor fruktene av samarbeidene treffer brukeren. Integrasjonen som muliggjør at kunden kan hente frem en brukskonto fra en annen bank er vel og bra, men reell nytte får vi den dagen alle kontoer, kort og lån kan samles. Det er først da vi ser konturene av fremtidens finansielle økosystem.​

Betaling med mobil eller klokke er innovativt, men når det kun fungerer på utvalgte brukersteder er nytteverdien av en begrenset art. Vi forventer at konkurransen innen betalingsområdet vil tilta i 2019, hvor varehandelen og andre tredjeparter vil ta en større del i utviklingen.​

Det norske markedet er ikke lett gjennomtrengelig og tillit til norske banker er unikt.

Vi tror flere nye aktører som vil satse i Norge fremover får den samme åpenbaringen som Revolut; det norske markedet er ikke lett gjennomtrengelig og tillit til norske banker er unikt. De tradisjonelle bankene har sterke posisjoner i markedet, og vi tror ikke bildet har endret seg nevneverdig om ett år.

Skrevet av Petter Nybakk

Nysgjerrig på våre synspunkter og analyser? Vi blir glade for å høre fra deg! Ta kontakt på e-post stefan.astroza@cicero.no