Etableringen av Fremtind har satt fart på overgangen til at forsikring er noe man ordner med banken sin. Det som derimot avgjør hvem som blir nummer én i bransjen, er selskapenes evne til å sette data i arbeid.

Gjestekommentar av Turid Grotmoll, administrerende direktør i Fremtind.

Bankene er dypt involvert i folk og familiers viktigste valg i livet. Hvor skal vi bo? Hvor stor skal familien være? Hvor skal vi jobbe? Og hvordan kommer vi oss til jobb – med bil, sykkel eller kollektivt?

Hvordan bankene møter kundene i deres viktigste valg endrer seg kontinuerlig. Nærheten til kundene er i stor grad flyttet fra kontor og fysiske møter til mobilbanken, chatbots og nye økosystemer. I dag skaffer folk seg finansieringsbevis på få minutter, mens de står i sin fremtidige drømmebolig, og reiseforsikring kjøpes i mobilbanken på vei til togstasjonen.

Bankenes digitale involvering i folks liv gjør ikke bare at vi kan tilby forsikringsprodukter i relevante situasjoner for kunden. Det genererer også store mengder digitale trafikkstrømmer og data.

Forsikringsselskapene som best evner å sette sine egne data i arbeid vil få konkurransefordeler, da de vil kunne vurdere og prise risiko med høy presisjon. Selskapene som i tillegg kan sette data fra transaksjoner og annen bankinformasjon i arbeid vil få et enda større fortrinn.

Kundenes data har ikke bare verdi for den enkelte kunde og forsikringsselskapene – men for samfunnet som helhet.

Ser vi ekstra langt inn i glasskula, kan vi se for oss en fremtid hvor denne typen data gjør at folk ikke lenger kjøper forsikring på den tradisjonelle måten. Kanskje slipper de å kjøpe forsikring i det hele tatt. Dine transaksjoner, livshendelser og atferd gjør at vi kan forsikre deg, din familie og dine eiendeler etter behov og når du trenger det.

Kundenes data har ikke bare verdi for den enkelte kunde og forsikringsselskapene – men for samfunnet som helhet. Ved å sette data i arbeid på en fornuftig måte, kan de gi gevinster som økt trafikksikkerhet og bedre folkehelse, for å nevne noe. På veien til en slik virkelighet må vi selvfølgelig håndtere dataene på en skikkelig måte, med kundenes samtykke. Det handler om å gjøre seg fortjent til kundenes tillit

Dette innlegget ble først publisert i Cicero Markedsrapport Skadeforsikring for september 2019. Ønsker du å vite mer om våre rapporter? Ta kontakt på e-post stefan.astroza@cicero.no