
– DNB har utviklet IT-assistenter som hjelper ansatte med tekniske problemer og spørsmål. Dette bidrar til raskere feilsøking og avlastning av IT-supportteamet.
Mona Kristine Andersen, Divisjonsdirektør, DNB
Hvordan ser du på utviklingen innenfor KI i dag?
– Utviklingen innen kunstig intelligens går i et vanvittig tempo. Det er nesten umulig å følge med på fremskrittene fra uke til uke. Adopsjonen er utbredt, og KI integreres stadig mer i hverdagen vår. Det er utrolig spennende å være en del av denne utviklingen.
Hvordan brukes KI i dag innenfor effektivisering hos dere?
– DNB har som mål at flertallet av ansatte kan bruke KI daglig. De ansatte har tilgang til KI-verktøy som hjelper dem til å jobbe mer effektivt. For eksempel bruker mange av DNBs ingeniører KI i det daglige arbeidet, noe som gjør jobben raskere og mer engasjerende. Vi bruker også KI i noen prosesser for å redusere manuelt arbeid, slik at ansatte kan fokusere mer på kundene.
DNB har utviklet IT-assistenter som hjelper ansatte med tekniske problemer og spørsmål. Dette bidrar til raskere feilsøking og avlastning av IT-supportteamet. Vi har også en chatbot som bistår ansatte med HR-relaterte spørsmål, som ferie, permisjon, lønn og personalrutiner. I tillegg har vi en juridisk chatbot, utviklet av DNB-advokatene, som svarer på juridiske spørsmål fra ansatte og er tilgjengelig 24/7.
Hvordan ser dere for dere å bruke AI mot kundene, i deres produkter og tjenester?
– DNB benytter KI mot kundene, men innenfor tydelig definerte rammer. Et eksempel er chatboten som bruker noe KI og fungerer som første kontaktpunkt for kundeservice på nett.
Dette innlegget ble først publisert i en av våre markedsrapporter. Nysgjerrig på våre rapporter? Ta kontakt på petter.solerod@cicero.no.

Petter Solerød
analysesjef
Cicero Consulting

