
– Vi tror behovet for menneskelig kontakt ikke er mindre viktig enn før, og at nøkkelen er å utnytte AI-teknologi der det gir verdi, mens man samtidig opprettholder nær kundekontakt der det gjelder.
Katharina Jens, Leder Fremtidsfabrikken, Eika
Hvordan ser du på utviklingen innenfor KI i dag?
– Utviklingen innen kunstig intelligens går fort, og vi følger teknologien tett. Vi ser allerede effektiviseringsgevinster på et individuelt plan, men opplever at teknologien fortsatt er noe umoden i bedrifts- og organisasjonskontekst. På kort sikt krever det innsats å hente ut de store gevinstene, men på lang sikt tror vi AI betydelig vil endre måten vi jobber på. Det blir også interessant å se hvordan AI vil påvirke kundeadferd i tiden fremover, hvor vi tror agentisk AI og multiagentsystemer vil være sentrale. Samtidig tror vi behovet for menneskelig kontakt ikke er mindre viktig enn før, og at nøkkelen er å utnytte AI-teknologi der det gir verdi, mens man samtidig opprettholder nær kundekontakt der det gjelder.
Hvordan brukes KI i dag innenfor effektivisering hos dere?
– Vår viktigste rolle er å hjelpe bankene med å ta i bruk verktøy som gir bedre innsikt, mer tid til kundene og økt verdi for både bank og kunde. Derfor har vi det siste året rullet ut M365 Copilot, med målrettet innsats rundt opplæring og sikker bruk. Vi ser store effektivitetsgevinster rundt møteforberedelser og etterarbeid, og som en nyttig assistent i Office-applikasjonene. Samtidig jobber vi med utviklingen av AI-løsninger i rådgiver- og kundeflater, eksempelvis i kundesenteret. Her tester vi AI-assistenter bygget på interne kunnskapsbaser, som skal bidra til økt kvalitet og effektivitet for kunderådgiverne. Den siste tiden har vi også fulgt nøye med på utviklingen innen AI-agenter, som vi tror kan gi spesielt stor verdi for medarbeidere i tiden fremover.
Hvordan ser dere for dere å bruke AI mot kundene, i deres produkter og tjenester?
– Vi tror personalisering er et nøkkelord for utviklingen av kundeløsninger fremover, og her tror vi at AI vil spille en viktig rolle. Ved å gi kundene tilgang til og mulighet til å samhandle med egne data, kan vi skape en mer personalisert og relevant kundeopplevelse – som vi tror er noe våre kunder vil verdsette. Dette kan komme til uttrykk i alt fra søkefunksjoner og AI-drevne kundeservice, personlige assistenter eller bruk av AI for bedre innsikt i egen økonomi og forbruksmønstre. Vår ambisjon er å bruke AI til å gjøre tjenestene våre mer intuitive, effektive og tilpasset den enkeltes behov, samtidig som vi ivaretar den personlige kundekontakten som fortsatt er viktig for mange. Vi er positive til mulighetene som ligger foran oss, og følger utviklingen tett – både teknologisk og regulatorisk – for å sikre at vi bygger løsninger som er trygge, relevante og bærekraftige over tid.
Dette innlegget ble først publisert i en av våre markedsrapporter. Nysgjerrig på våre rapporter? Ta kontakt på petter.solerod@cicero.no.

Petter Solerød
analysesjef
Cicero Consulting

