
– Vi tror ikke fremtidens kundeopplevelse nødvendigvis handler om flere funksjoner, men om mer relevans. Derfor utforsker vi AI som en personlig medspiller for både våre kunder og ansatte.
Christian Fjestad, Leder Innovasjon, SpareBank 1 Østlandet
Hvordan ser du på utviklingen innenfor KI i dag?
– Utviklingen innen AI er ikke bare rask, den er på mange områder eksponentiell. Vi står i et teknologisk paradigmeskifte som gjerne sammenlignes med den gang internett ble allemannseie. Det jeg tror kan komme til å skille dagens AI-bølge fra tidligere teknologitrender er potensialet for å virkelig endre hvordan vi jobber, og kanskje til og med endre hva vi kan forestille oss som mulig.
Så må vi samtidig huske at AI-begrepet er veldig bredt, fra maskinlæring som finansbransjen har utnyttet i flere tiår til generativ AI som kom med et brak for snart tre år siden, og nå agentic AI. Så får vi fremover kanskje flere nye begrep som agentic web og agentic commerce, hvor vi kan se for oss et internett hvor AI-agenter opererer på vegne av brukeren og utfører oppgaver i interaksjon med andre brukeres agenter. Dette gir også finansbransjen nye perspektiv på begrep som tillit og relasjon.
I tillegg tror jeg det er veldig viktig at hver enkelt bedrift forstår hvilket AI-kappløp de egentlig deltar i. Vi må skille mellom kappløpet blant teknologileverandørene, hvor det er ekstrem innovasjonstakt og konkurranse om å utvikle AI-løsninger på den ene siden, og bedriftskappløpet om å faktisk implementere AI på en trygg, skalerbar og verdiskapende måte i virksomheten på den andre siden. Hastigheten i teknologikappløpet er det som ofte skaper “hypen” og presset på organisasjoner om å «henge med». Da er det viktig å vite hvilket kappløp man faktisk deltar i og tilpasse hastigheten til det riktige racet.
Hvordan brukes KI i dag innenfor effektivisering hos dere?
– Vi har en rekke bruksområder hvor AI er i bruk, alt fra interne prosesser til kundeprosesser. Det kan være forskjellige forretningsmessige beregninger som gjøres med AI-assistanse, skape relevante initiativ mot kunde, AI drevet chatbot eller AI-drevet forenkling og automatisering av interne prosesser.
All bruk av AI ivaretar selvfølgelig sentrale krav til kvalitet og sikkerhet. Vi har implementert interne «digitale kollegaer» som hjelper ansatte med for eksempel møteforberedelse og gjennomføring, analyse av data, dokumentproduksjon osv. Målet er ikke bare å jobbe raskere, men smartere og mer meningsfylt slik at vi kan fokusere på det som virkelig betyr noe: å skape verdi for kundene våre. Vi er også veldig opptatt av innføringen av AI ikke bare er et teknologiprosjekt, men handler vel så mye om endring og organisasjonsutvikling.
Det handler like mye om mennesker, adferd og vaner som om selve teknologien, og vi ønsker å få alle om bord og med på reisen.
Hvordan ser dere for dere å bruke AI mot kundene, i deres produkter og tjenester?
– I vår bank ser vi på AI som en katalysator for å redefinere hva en bank er. Fremover vil det ikke lenger bare handle om å automatisere prosesser, men om å skape helt nye kundeopplevelser, forretningsmodeller eller måter å forstå økonomisk atferd på. Vi tror morgendagens bank ikke nødvendigvis er det bank var i går. Bank kan i fremtiden være en samtale, en prediksjon, eller en usynlig assistent som hjelper deg å ta bedre økonomiske valg i sanntid.
Vi tror ikke fremtidens kundeopplevelse nødvendigvis handler om flere funksjoner, men om mer relevans. Derfor utforsker vi AI som en personlig medspiller for både våre kunder og ansatte. Tenk deg en banktjeneste som forstår deg, lærer av dine økonomiske valg, og gir deg råd før du vet at du trenger de!
I SpareBank 1 Østlandet ser vi AI som en mulighet til å gjøre finans mer menneskelig. AI gir oss muligheten til å gå fra transaksjon til relasjon. Og vi kommer også fremover til å utvikle og bruke AI med etikk og tillit i sentrum. Det er ikke nok at teknologien er smart, den må også være ansvarlig.
Dette innlegget ble først publisert i en av våre markedsrapporter. Nysgjerrig på våre rapporter? Ta kontakt på petter.solerod@cicero.no.

Petter Solerød
analysesjef
Cicero Consulting

